دیدگاه ذهن جایی برای نوشتن افکار مبهم من

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

رمزنگاری و تحلیل رمز (آشنایی با تاریخچه رمزنگاری)


 مطلبی درباره رمزنگاری رو برای انجمن نوشته بودم خواستم که مطلب رو هم اینجا هم بزارم

در این مطلب به بررسی رمزنگاری و تحلیل رمز میپردازم البته فعلا فقط تاریخچه رو بررسی میکنم و سپس در پست های آینده که هم برای انجمن خواهم نوشت در اینجا هم قرار خواهم داد به بررسی دقیق تر و مسائل پیرامون خواهم پرداخت پس با بخش اول آشنایی با تاریخچه رمزنگاری شروع میکنیم. :)


رمزنگاری (Cryptography) چیست ؟  میتوان گفت که رمزنگاری به تغییر کلی اطلاعات مربوط به پیام اصلی (plaintext) به اطلاعاتی که قابل تشخص نباشد میگوییم یا به عبارتی پیام اصلی که اگر رمز گذاری شده باشد  اصولاً متن اصلی را ناخوانا و نامفهوم میکند. اگر با دنیای رمزنگاری آشنایی جزئی داشته باشید میدانید که کلمه  Cryptography از واژه‌های یونانی kryptos و graphica گرفته شده است اولی به معنی پنهان و دومین واژه به معنی نوشتن میباشد.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه رمزنگاری داشته باشیم و با توجه به اسناد موجود رمزنگاری به 2000 سال پیش در مصر باستان برمیگردد که از کلمات هیروگلیف مصری (Hieroglyph) برای این منظور استفاده میشده است. (هیروگلیف به حروفی گفته می‌شود که شامل تصویرهایی از جانوران و اشیا میباشد) در آن زمان آن را در دیوار آرامگاه‌ها، ستون‌ها، تندیس‌ها و …  استفاده میکردن.

اگر دقت کنید رمزنگاری در طول تاریخ همواره جزئی از جنگ و سیاست‌های مربوط به دولت ها و حکومت ها بوده است اگر نگاهی به رمزنگاری سزار در 500 یا 400 سال بعد از مصر باستان داشته باشیم درمیابیم که ژولیوس سزار نامه‌های خود را برای مکاتبات دولتی رمزنگاری میکرد هرچند در نگاه اول این نوع رمزنگاری که مربوط به رمزنگاری جانشینی می‌شود ساده بوده است اما در آن زمان متن ها قابل فهم نبود. رمزنگاری سزار یا کد سزار به این شکل بود که برای ناخوانا کردن متن اصلی از جابه جایی حروف الفبا استفاده میکرد.

قبل از اینکه درباره رمزنگاری سزار حرف بزنیم به این نکته توجه داشته باشید همینطور که گفته شد این رمز اولین رمز در تاریخ نبوده است ولی  می توان رمزنگاری سزار را  اولین رمزی شناخت که ساختار آن از رمزهای کلاسیک پیروی میکند.

اگر نگاهی دقیقتری به رمزنگاری سزار داشته باشیم و اینکه اینکار چطوری انجام میشد میتوانید به تصویر زیر توجه کنید :


رمزنگاری سزار


همینطور که در تصویر مشاهده میکنید رمزنگاری سزار یک رمزنگاری جانشینی بوده است. مثلاً شما حروف الفبای انگلیسی را در نظر بگیرید که 26 تا میباشند اگر مقدار جابه جایی را 4 در نظر بگیرم حروف به این شکل در می‌آیند :


Plaintext : ABCDEFGHIGKLMNOPQRSTUWXYZ
ROT = 4
Ciphertext : EFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYABCD


با توجه به قسمت بالا میتوانیم حال رمزنگاری مربوطه را ایجاد کنیم مثلاً کلمه Cryptography را قرار خواهیم داد که شکل کلی مربوطه اینطوری خواهد شد :


Plaintext : Cryptography
ROT = 4
Ciphertext : GVCTXSKVETLC

اگر بخواهیم شکل کلی این قسمت را به صورت ریاضی بنویسم اینطوری حساب میکنیم حرف الفبای زبان انگلیسی 26 میباشد حرف A=0 تا حرف آخر که برابر با Z=25 خواهد بود اگر این مقدار را g در نظر بگیرم و n را مقدار جابه جایی حروف معادله زیرا میتوانیم شکل دهیم :


F(g) = (g+n) mod 26

در مطالب آینده درباره این سیستم به عنوان یک رمزنگاری ساده و به بررسی آن به صورت کلی خواهیم پرداخت .

ماشین رمزنگاری Enigma

همینطور که درجریان هستید همیشه محافظت از اطلاعات بخش مهم و حیاطی در جنگها و سیاست‌های دولت ها به شمار می آید و البته باید این نکته را در نظر داشت که گسترش رمزنگاری و تحقیقاتی که در این حوضه انجام شد و باعث گسترش رمزنگاری مدرن بوده است تا حد زیادی بخاطر تحقیقاتی بود که دولت ها در جنگ جهانی دوم برای شکستن متن رمزنگاری شده توسط ماشین Enigma انجام دادن.

ماشین Enigma توسط یک مهندس آلمانی آرتور شربیوس در خلال جنگ جهانی اول اختراع شد. مدلهای مختلفی از ماشین  Enigma ساخته شد ولی مدل  Enigma که در ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفت Wehrmacht Enigma بود. این ماشین دارای چند چرخ دنده است که حروف الفبا را به حروف دیگری نگاشت میکرد مثلاً حرف B به حرف W نگاشت می‌شود و یا حرف A به G و … . ماشین اینطوری است که  ابتدا باید اپراتور یک سروی تنظیمات را برروی دستگاه اعمال کند و طرف گیرنده نیز باید همان تنظیمات را برروی دستگاه اعمال کند  برای جلوگیری از کشف نگاشت ها در هر بار تکرار یک حرف چرخ دنده یک بار میچرخد و جای حروف تغییر میکرد مثلاً این بار به جای اینکه B به حرف W اشاره کند به D اشاره میکرد. همینطور که گفته شد برای رمزگشایی باید طرف گیرنده نیز همان ماشین با همان تنظیمات را در اختیار داشته باشد. میتوانید ماشین Enigma را در تصویر زیر مشاهده کنید



اولین اقدام برای شکستن کد Enigma در اواخر سال 1920 در لهستان صورت گرفت. گروهی توسط دولت مامور شدن تا با توجه به مهارتی که در شکستن رمز داشتن جهت شکستن رمزنگاری ماشین Enigma شروع به کار کنند. نتیجه آن شکست برخی از پیام‌های اولیه ماشین Enigma بود . در اواخر جنگ یک پروژه فوق سری به نام Ultra زیر نظر آقای Alan Turing شروع شد که هدف آن رمزگشایی پیغام های نیروی دریایی آلمان بود.


در آینده قسمت های بعدی رو مینویسم :)


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
میلاد

انجمن مانشت ، رتبه های برتر و در نهایت چه منابعی ؟ (ارشد مهندسی کامپیوتر)

کنکوری ها

خواستم این قسمت رو هم زودتر بنویسم گفتم شاید خیلی ها باشن بخوان شروع کنن برای خوندن و ندونن از چه منابعی استفاده کنن. پیدا کردن کتاب هایی که برای کنکور باید خونده بشن در نگاه اول شاید سخت به نظر برسه ولی اینطور نیست کار ساده ای است به شرط اینکه در جای درستی دنبالش بگردید و اصولا هم نباید به خیلی از سازمان ها نگاه کرد چون هر سازمانی قطعا فقط ساز خودش رو میزنه و طوری درباره شرایط با شما صبحت میکنه که انگاری بدون اونا کاری نمیتونی بکنی ...

اگر بخوام درباره یکی از سازمان ها حرف بزنم که چند روز پیش برای خودم اتفاق  افتاد اینطوری بود که با خودم گفتم برم مدرسان شریف برای خرید کتاب ریاضی ۱،۲ (شنیده بودم کتابهای ریاضی مدرسان خوب هستش) به هر حال قبلا هم تو سایتشون گشته بودم و کتاب ها رو دیده بودم دوتا کتاب جدا داشتن ریاضی ۱ و ریاضی ۲ که هر کدوم کتاب جدا حساب میشن یه کتاب هم داشتن ریاضی ۱و۲ که باهم تو یک کتاب بود خلاصه من فقط خواستم برم کتاب رو بخرم رفتم داخل و گفتم این کتاب رو دارید همچین مواقعی انتظار میره بخاطر اینکه جذب بشی  سلام و احوال پرسی گرمی انجام بدن و همینطور هم بود گفتن بفرما بشینید من هم نشستم گفتن برای ارشد میخوایید یا آزمون استخدامی یا ... من هم گفتم برا ارشد دارم میخونم همین رو که گفتم نیم ساعت فقط درباره آزمون هاش حرف زد و اینکه یه گزینه ای دارن و افرادی که قبلا رتبه 1 تا 9 رو دارن باهات تو زمینه رشته خودت حرف میزنن و مشاوره میدن (اینکه چطوری درس بخونی به نظر من برنامه ریزی درست رو خود شخص میتونه برای خودش بزاره دیگه اینا رو نمیخواد) من قبلا آمادگی داشتم که این حرف ها رو بشنوم  و البته دوست نداشتم واقعا تو آزمون هاشون شرکت کنم البته فعلا همچین نظری ندارم اگر هم همچین نظری داشته باشم 1 هفته رو میزارم برای بررسی و تحقیق (بین آزمون های مختلف که ببینم کدوم بهتر هستن (البته بازم من محدود هستم چون تو شهر ما فقط ماهان و مدرسان شریف هستن و از پارسه و نصیر خبری نیست) ) حرفم این هستش این مسائل زیاد هستن و نباید زیاد حرف گوش کن باشیم همچین مواقعی باید اصولی و با منطق رفتار کرد...

انجمن مانشت

بزارید انجمن مانشت از تعریفی که خود افرادی که سایت رو برای کمک به ما درست کردن بخونیم.

مانشت فعالیت خود را از سال ۸۶ آغاز نمود. فعالیت اولیه مانشت مبتنی بر نوشته‌های وبلاگ و پاسخ‌دهی به کامنت‌ها و ایمیلهای دریافتی بود. پس از گذشت ۲ سال و افزایش بسیار زیاد مخاطبین مانشت، مانشت فعالیت‌های خود را با افزودن انجمن گسترده‌تر کرد. انجمن مانشت طی مدتی کوتاه به انجمنی کاملا علمی تبدیل شد و به عنوان مرجعی برای دروس و نیز کنکور مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تبدیل گشت.
هدف مانشت از ابتدا تا کنون گسترش علم و آگاهی به نقاط مختلف ایران و گسترش فرهنگ همکاری و همیاری بوده است. نگاهی به آمار قبولی‌های چند سال اخیر دانشگاه‌های کشور نشان دهنده افزایش تعداد قبولی‌های دانشگاه‌های شهرستان و افزایش رقابت علمی بین دانشجویان است. آرزوی مانشت راه‌یابی دانشجویان مستعد و با انگیزه به مقاطع بالاتر و موفقیت آن‌ها در این مقاطع است. به امید روزی که با تخصص من و تو ایران گام‌های ترقی را طی کرده و به جایگاه واقعی خود نایل شود.
خدمات مانشت به صورت رایگان ارایه می‌شود.

خب با انجمن مانشت که آشنا شدیم باید بگم تنها انجمن خوبی هستش که میتونید پیدا کنید ، میتونید منابعی که نیاز دارید رو از افرادی که هر سال با رتبه برتر قبول میشن بپرسید و یا مصاحبه ای که ازشون گرفته میشه رو تو سایت بخونید و کلی اطلاعات جالب و نکته های خوبی رو از حرف هاشون به دست بیارید.

منابع کنکور مهندسی کامپیوتر

همینطور که پیداست برای امسال و تغییراتی که در کنکور شاهد بودیم منابع هم برای مهندسی کامپیوتر زیاد شده اگر نگاهی به گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی  کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات برای آزمون سال 97 بندازیم میبینیم یه سری از گرایش های IT به مهندسی کامپیوتر اضافه شده است در زیر یه لیستی از کتاب ها و جزوه ها و ویس هایی که از نظر خودم و نظرات دوستان رتبه برتر کنکور ارشد نوشته بودن قرار دادم :


دروس کارشناسی ارشد

ریاضیات

برای ریاضیات عمومی 1 و 2 مدرسان شریف بینظیره واقعا کامل و جامع هستش...  اگه ریاضی تون خوب هستش خب بخونید و اگه خوب نیست میتونید تقویتش کنید و اگر واقعا مایل به این کار نیستید خب مجبور هستید کلا کاری به کارش نداشته باشید که به نظرم کار اشتباهی هستش.
نکته) تقویت کردن ریاضی همیشه به خود شخص بستگی داره و اینکه چقدر وقت بزاره براش ...


مرجع اصلی

میتونید از کتاب های مرجع اصلی استفاده کنید البته مرجع برای دوره دانشگاه هستش (البته بالا فقط مرجع شبکه رو نوشتم شبکه های کامپیوتری کراس و راس ترجمه ملکیان و همکارانش از انتشارات نص اونم فقط 4 فصل اول کتاب نه کل کتاب) اگه قبلا دروس رو خوندید به نظرم لازم نیست که دوباره از اول مرجع رو بخونید البته من تو دانشگاهی بودم که استادهاش همش فصل اول یا فوقش تا فصل 2 هر کتاب رو درس میدادن (اونم نه مرجع بلکه جزوه های ناقصی که یا توسط دانشجو تهیه شده بود یا از اینترنت گرفته شده بود) من خودم بیشتر درس ها رو تنهایی خوندم دور از دانشگاه :) پس اگر وقت میکنید میتونید مرجع هم بخونید ولی اگر نه همین کتابها کفایت میکنن ولی خوب بخونید و حداقل 2 بار دوره کنید و اگر مشکلی هم بود میتونید تو انجمن مانشت بپرسید دوستان زیادی حاضر هستن به من و شما کمک کنند.


برای ویس و جزوه بهترین کار استفاده از کانال  تلگرام رایان آزمون است اقای حسینی و دوستان خوبشون تو این کانال سعی کردن بهترین منابع رو بزارن و تو این پست واقعا ازشون تشکر میکنم ممنون که به فکر همه هستید :)



از نظراتی که شاید برام بزارید خوشحال خواهم شد .

تغییراتی در این پست اعمال شد :)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
میلاد